Brev:
Mme, hvor meget er for meget?
6. juni 2011
Alder:
2 mdr.
Mme, hvor meget er for meget?
Hej Helen
Tak for dit svar sidst, vi er igang med at prøve at køre en "rytme ind" med 3 lure dagligt, og det går nogenlunde. Vi blev dog sat lidt tilbage, da lillemand blev opereret for mavemundsforsnævring for 2 uger siden. Det startede pludseligt med opkastninger. Så det har været en lidt hård periode. Men han er nu igen en glad og tilfreds dreng, og jeg synes faktisk at han er blevet bedre til også at falde i søvn selv... så han har måske døjet med maven et stykke tid, og derfor haft svært ved at falde i søvn.
Nå men mit spørgsmål går nu på om hvor meget modermælkserstatning han må få. Hans mad-rytme er gået lidt i "skudder-mudder" efter operationen, og det er som om at han er umættelig. Han vejer ca. 6.200 g, så han skal jo have ca. 1 liter om dagen af 6-7 måltider, problemet er bare at han meget gerne vil have mere, og nogle dage har vi været oppe på 1200-1300 ml. og det er vel for meget?
Jeg troede jo at han selv ville holde når han var mæt, derfor har vi tilbudt ham ml. 180-200 pr. måltid, og regnet med at han selv sagde stop og selv regulerede, men det gør han ikke. Han sluger det hele hvis han kan komme til det. Og 7 måltider om dagen på ca 200 ml. det kan jo blive til meget. Vi har så prøvet kun at give ham 150-165, men så græder han efterfølgende som om han stadig er sulten, og det er jo heller ikke sjovt med en sulten dreng.
Så mit spørgsmål går på, om vi bare skal tilbyde ham den mad han vil have, og så lade vær med at tænke på at han får mere end han har brug for, eller om vi skal holde igen. Jeg vil jo helst ikke have at han bliver overfodret og måske bliver syg?! (det ved jeg ikke om han kan), men han skal jo heller ikke være sulten. Det skal lige siges at vi har prøvet at give ham lidt vand imellem måtiderne for at se om det måske var tørst, men det gider han ikke at drikke!
Med venlig hilsen
Christina