Mme, hvor meget er for meget?

6. juni 2011

Alder:
2 mdr.

Mme, hvor meget er for meget?

Hej Helen

Tak for dit svar sidst, vi er igang med at prøve at køre en "rytme ind" med 3 lure dagligt, og det går nogenlunde. Vi blev dog sat lidt tilbage, da lillemand blev opereret for mavemundsforsnævring for 2 uger siden. Det startede pludseligt med opkastninger. Så det har været en lidt hård periode. Men han er nu igen en glad og tilfreds dreng, og jeg synes faktisk at han er blevet bedre til også at falde i søvn selv... så han har måske døjet med maven et stykke tid, og derfor haft svært ved at falde i søvn.

Nå men mit spørgsmål går nu på om hvor meget modermælkserstatning han må få. Hans mad-rytme er gået lidt i "skudder-mudder" efter operationen, og det er som om at han er umættelig. Han vejer ca. 6.200 g, så han skal jo have ca. 1 liter om dagen af 6-7 måltider, problemet er bare at han meget gerne vil have mere, og nogle dage har vi været oppe på 1200-1300 ml. og det er vel for meget?

Jeg troede jo ...

Annonce

... at han selv ville holde når han var mæt, derfor har vi tilbudt ham ml. 180-200 pr. måltid, og regnet med at han selv sagde stop og selv regulerede, men det gør han ikke. Han sluger det hele hvis han kan komme til det. Og 7 måltider om dagen på ca 200 ml. det kan jo blive til meget. Vi har så prøvet kun at give ham 150-165, men så græder han efterfølgende som om han stadig er sulten, og det er jo heller ikke sjovt med en sulten dreng.

Så mit spørgsmål går på, om vi bare skal tilbyde ham den mad han vil have, og så lade vær med at tænke på at han får mere end han har brug for, eller om vi skal holde igen. Jeg vil jo helst ikke have at han bliver overfodret og måske bliver syg?! (det ved jeg ikke om han kan), men han skal jo heller ikke være sulten. Det skal lige siges at vi har prøvet at give ham lidt vand imellem måtiderne for at se om det måske var tørst, men det gider han ikke at drikke!

Med venlig hilsen
Christina

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. maj 2024 | Sygdom | 2 mdr.

Født med bule i hovedet

Kære Helen. Vi har en datter, som er født den 14. marts, efter en langvarig...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Brok (hernie)

Et barn der buler lidt ud ved navlen, har sandsynligvis navlebrok. Udposningen er typisk på størrelse med en hasselnød, men den kan også blive stor som en valnød.

Navlebrok er ikke farligt, og det forsvinder ofte før barnet er blevet 2 år. Det giver sjældent gener, men det kan sætte sig fast og give smerter - i disse tilfælde skal brokket skubbes på plads enten af forældrene eller af lægen.

Hvis navlebrokket ikke forsvinder af sig selv, vil man ofte vælge at...

Læs mere i Babylex

Vestibulærsans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Vestibulærsansen registrerer hovedets bevægelser i forhold til tyngekraften, og den hjælper os med at finde ud af, hvad der er op og ned, når vi bevæger os. Dette sker via receptorer, som er beliggende i det indre øre....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine meget brugbare råd og ikke mindst for din omsorgsfulde respekt for børnene.

Tak fra Pernille
Sophus´ mor